Logo
Print this page

MEDIEREA SAU CUM SOLUTIONAM SIMPLU SI EFICIENT CONFLICTELE

MEDIEREA SAU CUM SOLUTIONAM SIMPLU SI EFICIENT CONFLICTELE

Balazs Luminita Estera mediator - presedinte in Uniunea Nationala a Mediatorilor din Romania - Filiala Mureş, ne explica noile modificari in ceea ce priste procesul de mediere.

CE ESTE MEDIEREA?
Medierea reprezintă o modalitate de soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane specializate în calitate de mediator, în condiţii de neutralitate, imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor.  Medierea se bazează pe încrederea pe care părţile o acordă mediatorului, ca persoană  aptă să faciliteze negocierile dintre ele şi să le sprijine pentru soluţionarea conflictului, prin obţinerea unei soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile.

CUI SE ADRESEAZĂ MEDIEREA?
Activitatea de mediere se înfăptuieşte în mod egal pentru toate persoanele, fără deosebire de rasă, culoare, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau origine socială.


SEDINŢA DE INFORMARE ASUPRA PROCEDURII
Dacă legea nu prevede altfel, părţile, persoane fizice sau persoane juridice, sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind avantajele medierii, inclusiv, dacă este cazul, după declanşarea unui proces în faţa instanţelor competente, în vederea soluţionării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, în materie penală, precum şi în alte materii, în condiţiile prevăzute de lege.
În cazul în care la mediator se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa celeilalte părţi invitaţia scrisă, în vederea informării şi acceptării medierii, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitaţia se transmite prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii textului. Partea solicitantă va furniza mediatorului datele necesare contactării celeilalte părţi.
În această situa?ie mediatorul încheie un contract de pregătire a medierii cu partea care solicită medierea, în asa fel încât mediatorul să fie mandatat de solicitant pentru a trimite invitaţia la mediere. Prin acest contract mediatorul trimite o invitaţie, maxim două. După trimiterea invitatiei, dacă partea invitată se prezintă la mediator la data şi ora fixată pentru întâlnirea  cu solicitantul şi cu mediatorul, atunci  mediatorul va trece la analiza conflictului din perspectiva ambelor păr?i. După analiza conflictului realizată de mediator, acesta va trece la informarea părţilor despre avantajele medierii, efectele juridice ale acesteia raportate la cazul lor concret.

Informarea,  fiind o parte a procedurii de mediere este gratuită pentru păr?i, iar mediatorul nu poate percepe onorariu pentru partea de informare.
După informare PĂRŢILE DECID, dacă acceptă rezolvarea conflictului prin mediere sau aleg să meargă spre instanţa de judecată.
Dovada participării la şedinţa de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. În situaţia în care partea invitată refuză invitaţia mediatorului sau nu se prezintă de doua ori la rând la locul unde ar trebui să aibă loc  medierea, atunci mediatorul întocmeşte, conform legii, un proces verbal  cu solicitantul care l-a mandatat, informându-l pe acesta cu ceea ce a facut pentru a aduce cealaltă parte la mediere, care se depune la dosarul instanţei.

margas`stories pr & social media